Zoeken in deze blog

donderdag 3 december 2009

Koelkast schoonmaken

Mijn favoriete keukentip gaat over het schoonhouden van de koelkast. Sinds een jaar heb ik een nieuwe methode en daar geniet ik dagelijks van. Mijn oude methode zag er ongeveer zo uit: heel veel moed verzamelen, tien keer uitstellen, de hele keukentafel volzetten met de inhoud van de koelkast, het aangekoekte vuil van de afgelopen maanden uit de koelkast soppen, de spullen die nog houdbaar zijn terugzetten en de vervelende verrassingen met een dichte neus weggooien. Twee uur later: een blinkend schone koelkast, voor zolang het duurde....
Mijn nieuwe methode werkt zo: ieder weekend voordat ik de grote boodschappen opruim, haal ik even een doekje over de koelkastplanken, die dan zo goed als leeg zijn. Ik controleer dan direct de houdbaarheid van wat er nog in staat. Spullen waar ik langer mee doe, zoals ketjap, mayonaise, etc, staan in de deur. Die moet ik dus wel af en toe nog apart uitboenen. Verder reserveer ik de onderste plank voor de gesloten (vloeibare) produkten. De tweede plank voor geopende (vloeibare) produkten, de derde plank voor alles wat ik nodig heb voor de broodmaaltijd en de bovenste plank voor overige dingen.Voor ik de boodschappen inruim, doe ik ook groente en fruit dat over is (en dus ook het eerst op moet) in één la. Door de andere la haal ik even een doekje en daar kan dan het verse groente en fruit in. Op die manier maak ik dus om de week één la schoon, zonder veel gedoe, en heb ik goed overzicht over de inhoud van mijn koelkast. En het kost me maar 5 minuten per week!
Eelkje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten