Zoeken in deze blog

donderdag 3 december 2009

Slordige man

Ik heb een tip voor iedere opgeruimde vrouw die niet alleen in een huis woont. Het idee is geboren tijdens mijn opruimwoede in de garage, nadat de harde realiteit zich aan mij opdrong dat een nette garage van korte duur is, aangezien mijn man er de meeste tijd doorbrengt...
Regelmatig laat mijn man klus spullen op de grond of het werkblad liggen. Als het vol is, zoekt hij een nieuwe plek, behalve de plek waar het hoort. Resultaat: hij is alles kwijt, het lijkt alsof een bom is ontploft in de garage en de kastjes waarin de spullen horen te liggen zijn leeg...
Ik heb ter voorbereiding van mijn opruimwoede een nieuwe open stellingkast gekocht en alles volgens het 5S principe vanuit de Lean methode opgeruimd: gesorteerd (oud/kapot spul weg), geschikt (alles een vaste plek geven) schoongemaakt (schoon gaat het langer mee) gestandaardiseerd (zoveel mogelijk ervoor zorgen dat alle spullen maar 1 mogelijke opruim plek hebben) en gesystematiseerd.
Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste onderdeel om het opgeruimde ook opgeruimd te houden. Daarom heb ik een foto gemaakt van de nette garage. Niet alleen omdat ik er trots op was, maar ik heb de foto's opgehangen op de garagedeur naar de bijkeuken toe. Als manlief denkt dat hij klaar is in de garage, dan dient deze er net zo uit te zien als op de foto. De smoes "ja, maar ik ga morgen verder" mag hij maar 1 week gebruiken. Het visualiseren werkt goed! Hopelijk helpt deze tip meer mensen. Werkt ook goed bij kinderen!
Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten